Torsdag 23 december - A380 mot Sydney


Singapore förtätas och en del gröna lungor försvinner, men det är ändå fortfarande Garden City

Singapore kommer slå turistrekord 2010 - iallafall i nedlagda pengar som turisterna spenderar. Förmodligen även antalet turistnätter. Besöken har ökat 11 månader på raken. Singapore Universal Studios (öppnade i våras) och två nya casinon under året har givetvis hjälpt till.



Frukost. Slöar lääänge på hotellrummet. Packar. Checkar ut vid 13-tiden. Tunnelbanan till Orchard Road. Jag tar en back/shoulder-massage i ett shoppingcenter medan Åsa går runt i affärerna själv ett tag.

Äter sen lunch på Hard Rock Cafe. Jag hamburgare och Åsa chicken fajitas. Deja vu ...



Flighten går först vid 20:30, men som vanligt svårt att få till något när man bara väntar på att åka iväg. Vi åker iväg till flygplatsen och kommer dit redan vid 17:30. Larvigt tidigt, men Changi Airport är bästa flygplatsen i världen att fördriva tiden på (Hongs Kongs flygplats är dock coolare). Vi tar bland annat en tur genom flygplatsens relativt nyöppnade fjärilshus. Udda flygplatsupplevelse, men ändå passande för Singapore. Och kul.


Fjärilshuset på Changi flygplats

Tar varsin smaskig milkshake på Guylian (belgisk chokladtillverkare som även har caféer). Jag sväljer ned sobrilen i shaken. Hela milkshaken kommer sedan ligga som en sten i magen hela vägen till nästa världsdel ...

Dags för första gången sätta sig på världens största flygplan - Airbus A380. Den är verkligen enorm. Bredvid planet står den typ av Airbus som SAS flyger till New York med och den ser plötsligt patetiskt liten ut. Vi sitter enligt biljetten på "Main Deck". Vi ler åt uttrycket.



Väl inne i planet sittandes på våra platser är det svårare att se eller märka av dess enorma storlek. Platserna i ekonomi är konfigurerade enligt 3-4-3 villket även "vanliga" långflygsplan har. Vi skulle vilja smyga bort och titta på svitplatserna dock. Bortom business och första klass finns det även Suites där man har egna rum. Egna rum! Måste kosta 100 000 för att flyga Sydney-Singapore.

Take-off. Det känns som att planet går otroligt mycket långsammare innan det lyfter och själva lyftet märks knappt. Om det verkligen går långsammare eller om det bara verkar så för att ljudisoleringen tar bort mer av motorljudet vet jag inte.

Mot Sydney.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0