Fredag 30 juli - San Crispino



Första besöket till Rom sedan våren 2005. Som alltid känns det både långt bort och nyligen på samma gång.

Klockan ringde ilsket redan 04:30 imorse. Jag hade somnat först vid 1-tiden på natten så inte helt utvilad. Milt jävla uttryckt ...


Framme i Rom

Flighten med SAS åkte från Arlanda 08:10. Jag sov större delen av flighten vilket väl aldrig har inträffat förut. Landade planenligt vid 11-tiden. Vi provade för första gången att ta tåget från flygplatsen in till stan. Vi brukar alltid ta taxi från flygplatser förutom hemma. Det visade sig vara ett jävligt smart att ta tåget (Leonardo Express). Väl framme vid Roma Termini ligger hotellet precis vid utgången från stationen. Med tanke på att vi ska ta tåget till Venedig från samma station på söndag känns det riktigt smidigt. Nackdelen är att centralstationer brukar dra till sig en del slödder kvällstid.



Vi bor på ett Radisson. Jag har för mig att hotellet från början inte var Radisson och att det ansågs rätt trendigt på grund av sin design när det öppnade för 6-8 år sedan. Hypen har nog gått över, men designen håller. En kul detalj är att när hotellet byggdes så upptäcktes det någon intressant ruin under marken och denna utgrävning kan man nu beskåda genom ett glasfönster i lobbyn. Coolt. Vårt rum har balkong och trägolv och jag kan lugnt säga att trägolv i rummet alltid får stort plus. På taket finns en pool som ska utforskas senare.


Utgrävningen under hotellet sedd från lobbyn

Via Filippo Turati - gatan som går utmed hotellet är fylld av asiatiska butiker och restauranger. Mest kinesiska. Har aldrig gått här förut. Nästan varje butik har ett bord mitt i butiken där familjen (antar att det är familjen) sitter och äter även när kunderna är i butiken. Så Asien.



Första anhalt är given. Och som jag har längtat. San Crispinos glassbar när Fontana Di Trevi. Nu ska det avgöras. Har uppstickaren Grom lika god glass eller inte. Jag är nästan nervös innan första tuggan. Tänk om det inte är lika bra som jag har för mig? Jag hade inte behövt oroa mig - San Crispino levererar och är kvar på toppen som No.1 i glassligan. Jag brukar inte ens gilla bananglass, men San Crispinos bananglass regerar. Och grädden man får till glassen är bäst i världen. Chokladglassen och pistageglassen är också i sedvanlig mästarform. Yes!!!



25 grader. Sol. Vi gör ingenting resten av dagen. Men vi är i Rom och det räcker. Vill inte ens gå in i några butiker. Vill bara vara.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0