Söndag 18 juli - Annica is coming to town



Det finns två filmer som jag alltid har velat få se på bio. Två filmer som jag sett massa gånger på DVD eller tv och som jag alltid hoppas ska dyka upp någonstans någong gång på bio. Den ena är spagettiwesternfilmen "Den gode, den onde, den fule" och den andra är John Woos Hong Kong-mästerverk "The Killer. Och nu - trumvirvel - Clint Eastwoodfestival på en biograf på Manhattan då alla Clintans filmer ska visas. Så torsdag eftermiddag då ska vi gå och se "Den gode, den onde, den fule". Längtar. Längtar efter att få höra Morricones klassiska score eka i biosalen.




Baseball i Central Park

Annica kliver ur taxin framför hotellet vid 13:30-tiden. Det kommer bli 2 dagars sovande hos oss på vägen hem från landslagslägret innan hon åker vidare till Sverige. Hur kul som helst. En extrasäng är inkörd på rummet. Annica packar snabbt upp lite grejer - och en genomträngande doft sprider sig som en löpeld i vårt dressing-room och i hallen - Annicas fotbollsskoväska luktar inte wow direkt. Svårslagen doft av avdankad fotjuice. Herregud vad några hundra fotbollspass kan ställa till med.


Åsa och Annica på 58e gatan intill hotellet

Annica vill kolla i några vintage-butiker i Williamsburg så vi tar tunnelbanan till Bedford Avenue i Brooklyn. Den tryckande värmen är verekligen total nere på plattformen. Chippar lätt efter andan.


Väggmålning i Brooklyn

Jag och Åsa utforskar Williamsburgs bakgator medan Annica går loss i Beacon's Closet och Junk. Vet inte hur trendigt Williamsburg är längre, men det är en skön trivsel-känsla i området. Priserna på lägenheterna är väl snart i klass med Manhattan dock så inga "vanliga dödliga" har nog råd att köpa bostad här längre. Utmed East River med utsikt över Manhattan har det poppat upp flera skinande blanka höga glashus senaste åren. Där kan jag tänka mig att bo ...

Tunnelbana tillbaka till Manhattan. Åker till SoHo och går på en av mina favoriter - Mercer Kitchen. Jag såg att Time Out numer dissar restaurangen och de skriver att den inte håller längre. Kanske det, men jag älskar fortfarande att sitta nere i källaren i den dunkla belysningen. Och matten håller fortfarande måttet enligt mig och Åsa. Och Annica med. Vi dricker varsin öl till maten och efter massa promenerande i 35-gradig hetta så räcker det med ett glas för att man ska bli lite dum i huvudet. Skönt ...


Annica i fönstret på hotellrummet

Går till Union Square och tar tunnelbanan tillbaka till Midtown och hotellet. Vilar ut på rummet. Badar i badkaret. Dricker massa vatten. Äter nötter. Fan va sega vi är. Vi tar oss i kragen och går ned till loungen på hotellet. Drinkar. Fan va ännu tröttare vi blev. Ingen sen utekväll på stan idag. Går en tur på stan vid midnatt och sen är det dags att sussa. I världens bästa stad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0