Fredag 1 april - vår i Milano

Weekend i Italien. 2 dagar i Milano. 2 dagar i Rom. Milano-derby på lördagkväll och Roma-Juventus på söndagkväll. Låter underbart och riktigt fånigt fotbollsnördigt på samma gång.

En weekendresa helt själv denna gång. Det kommer bli skitkul om jag undantar att det också innebär flyga helt själv. Dubbel ångest. Eller vetifan om det räcker med dubbel ångest.

Väckning 05:15. Samma rutin som alltid. Sobril. Lätt frukost. Duscha. Sista packandet. Avgång.



Åsa följer med till Arlanda Express. Vidden av flyga själv börjar så smått gå upp för mig. Sobrilen har dock gjort mig ovanligt trött. Somnar nästan på Arlanda Express. Får pressa hårt för att inte somna in. Vore oslagbart fiasko om jag missade att gå av på Arlanda och fortsatte bort till tåggaraget ...

Bara ryggsäck och en cabin-bag. Chansar på att det jag får ta med båda som hand-luggage. Det funkar. Är verkligen otroligt dåsig. så här effektiv brukar inte medicinen vara. Bra. Är knappt stressad ens när jag sitter i planet.

Flighten är cirka 2.20 lång och försvinner iväg som íngenting. Sov någon halvtimme också. Tror jag ...

Vilken vinnare att inte ha check-in-baggage. Det tog 5 minuter från att jag gick av planet till att jag satt i taxin. Varför gör vi inte alltid så här? Jag vet dock svaret - jag har alltid med mig 8 par jeans etc...

Linate är den av Milanos två flygplatser som ligger bara några minuter från "stadsgränsen" (Malpensa är den andra och den ligger nästan 1 timme från Milano). Framme vid hotellet redan vid halv-ett-tiden. Four Seasons Hotel Milano. Klass mitt i Milanos gyllene triangel (shopping-Meccat numero ono). Jag hamnar i "James Bond-rummet" - nummer 007. Ler flera gånger. Mitt namn är Franzen, Mats Franzen. Love it. Stort härligt rum beläget på gatuplanet med en glasdörr som kan öppnas in mot hotellets innergård. Härligt.



Hämtar fotbollsbiljetterna hos conciergen. Betalar mina 3000 kronor. Host host. Får ett namn som jag ska kontakta om jag mot förmodan inte skulle komma in - hotellet har en kontakt vid arenan som då ska lösa "situationen". Låter olycksbådande, men fotbollsbiljetter och stormatcher i Italien kan allltid strula så det kan nog vara bra.

Vädret är fantastiskt ute. Strålande sol, 22-23 grader, körsbärsblomningen pågår ... Allt som är jobbigt eller tråkigt bara försvinner. Sverige. Vinter. Tråkiga måsten. Borta borta! Äter glass på briljanta Grom, tittar i lyxbutikerna, sitter ned i en park, njuter... Till och med gråa Milano ser magiskt inbjudande ut för en förfrusen nordbo. Går först med en hoodie på överkroppen, men jag får svettattacker och tillbringar snart resten av dagen i t-shirt. Hade jag haft med mig kortbyxor hade jag nog övervägt det med.



Vill köpa 5 byxor, 3 skor och x antal tröjort. Det blir väl 36 000 eller nåt. Hur fan ska jag prioritera ned det här till hanterbara nivåer. Måste tänka till imorgon ...


Kommentarer
Postat av: Åsa

Nu tar vi det lugnt med shoppandet här. Tänk på att vi ska på weekend-resa i juni också.

2011-04-01 @ 22:55:11
Postat av: Mats

blir nog juni nästa år :)

2011-04-02 @ 06:57:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0