Lördag 1 januari - nyårsdagen



Nyårsdagen och midsommardagen är alltid heldöda i Stockholm. De mest döda dagarna på hela året. Nästan spöklikt ödsligt om man går genom innerstaden innan 14-tiden. Allt är stängt, alla människor är bortresta eller så sover de bort bakfyllan. Här är det som vilken dag som helst. Affärerna öppnar vid 9-tiden som alltid och vimlet på Orchard Road är igång tidigt. Tunnelbanan är nästan mer full än den brukar vara.

Jag tar en massage på hotellets spa på förmiddagen medan Åsa slöar vid poolen. Ju längre man har semester desto jobbigare blir det att ta sig för något. Bara att gå på bio eller att gå och äta någonstans kräver plötsligt viljekraft.


Tunnelbanestationen Stadium

Vi gör en av våra mer störda aktiviteter på eftermiddagen. Kollar några nya tunnelbanestationer. Jag vet - det låter helt rubbat. Och låter väl rubbat tråkigt också kan jag tänka, men vi satt och läste i Wallpapers 2011-guide för Singapore och de tipsade om att lokala arkitetkbyrån Woha har prisats för två designade stationer. Jag vet inte om det övertalade någon annan än oss om att tunnelbane-safari kan vara spännande, men iallafall ... Vi åker nya Circle-line-linjen och tittar på stationerna "Stadium" och "Bras Basah". Framför allt Stadium var faktiskt riktigt cool.


En-persons-discot

Regn. Behöver en inomhusaktivitet. Och inte fler stationer. Hittar en kul utställnig på Singapore Art Museums filial 8Q. Trans-Cool Tokyo - Vår typ av utställning. Mycket samtida japansk pop-konst med bland annat flera konstverk av Takeshi Murakami. Och så fanns det en av de roligare utställningsföremål jag sett på ett bra tag - ett disco för en person inne i något som påminner om en telefonkiosk. Alla som gick in i discot började rocka loss rejält. Hur jävla kul som helst.

Fika. Mat. Öl. Softa. Bla bla bla ... Semester ...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0