Måndag 3 januari - Teppanyaki

Ju närmare slutet av semestern man kommer desto snabbare går dagarna. Världens mest irriterande ekvation. vi har försökt allt - göra ingenting eller göra massor - inget funkar. Tiden accelererar ändå. Fredag morgon är det hemresa och nu vill jag att tiden bara stannar innan det är försent.


Modern skylt - påpekar att ingen Segway här köras i parken

Förmiddagspass i botaniska trädgärden som ligger 15 minuters promenad från vårt hotell. Grönt, vackert, härligt. Det slutar dock alltid med att det börjar regna när vi är där och så blir vi strandsatta under något regnskydd eller träd. Och traditioner är till för att hållas ... På vägen hemåt genom parken sätter det igång. Värsta skuren går iallafall över snabbt och sedan hittar vi en buss tillbaka till hotellet.



Regnet ger inte med sig så vi softar på rummet ett tag. Jag bygger ett minilegotempel - Kinkakuji som ligger i Kyoto. Minilego är som vanligt lego, men som namnet förtäljer är det små jävla bitar som mina fingrar omedelbart får problem med. Småpillrandet påminner om när man gjorde pärlplattor när jag var liten. Jag reser mig dock ur frustrationen och får efter mycket svett och tårar ihop det. Fan va nöjd jag är ...



Hungriga. Äter på Teppanyaki-restaurangen "Sho Teppan" i ION-Orchard-gallerian intill oss. Teppanyaki är en japansk typ av matlagning - maten grillas eller steks på en järnplatta. I de flesta teppanyaki-restauranger tror jag kocken står vid bordet och steker maten, men det här är mer av en "snabb-mat-teppanyaki" så här steker gästerna maten själva vid bordet. Det påminner närmast om att woka maten. Vi kör Wagyu-kött och oxfile tillsammans med grönsaker. Ris ingår alltid, men det äter jag inte. Kul ställe, bra mat.



Bio. A Better Tomorrow. Sydkoreansk remake av John Woos gangsterklassiker från 1986 med Chow Yun-Fat. Sydkorea är sjukt bra på att göra coola, visuellt briljanta och våldsamma actionfilmer. De har fullkomligt brädat Hong Kong på actionsfilmfronten under hela 2000-talet. Ibland onekligen mer style än substans, men ett antal fantastiska filmer har kommit därifrån. Filmvågen har hjälpt till att göra Seoul och Sydkorea till ett starkt "inne-ställe". A Better Tomorrow är väldigt snygg, tätt befolkad av övercoola gangsters och bra actionsekvenser. Bra underhållning, men inte någon märkvärdighet. Måste åka till Sydkorea ändå. Snart. Riktigt snart.

Drinkar i hotellbaren. Sover gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0