Onsdag 13 juli - Harry Potter och semifinal i VM


Några få dagar kvar i Stockholm ...

Onsdagen börjar tidigt. Redan tisdag kväll. Promenad vid 23:30 på tisdagkvällen bort till Filmstaden Söder och midnattspremiären av sjunde och sista Harry Potter-filmen. Åsa måste upp tidigt så hon vek ned sig och stannade hemma. Lätt out-of-body-känsla att ensam gå igenom sommarnatten utmed Götgatan för att gå på bio.

Packat med folk. Många utklädda till sina favoritkaraktärer eller bara i Hogwarts skoluniform. Jag ser fan ingen som är äldre än mig. Snittåldern verkar vara runt 20. Min biljett har legat i plånboken i 2-3 veckor och när jag tar upp den visar det sig att texten på biljetten är nästan helt avskavd. Det går inte att urskilja namnet Harry Potter. Fuck! Kommer jag komma in? Det är helt utsålt så att köpa ny biljett finns inte. Stress. Det finns dock en numerisk kod på biljetten som går att läsa med en hel del ansträngning. Koden övertygar vakten efter en del diskuterande ... Nära fiasko där.

Filmen levererar. Bra avslutsfilm på serien, men inte wow-avslut. Jag tycker sista boken är den bästa av böckerna, men så bra är inte filmen. Lite för många billiga poänger som mest känns riktade mot den yngre publiken och så är filmen bättre på att bygga upp den mörka känslan inför den avslutande striden än den är på själva striden. Men fantastisk bra underhållning det är det. Jag är nöjd. Går hem igen genom natten. Somnar direkt.

Vaknar vid 9-tiden igen. Packar lite. Går på massage. 90 minuters armbågsfest över hela kroppen. Staplar därifrån. Massören tyckte nog behandlilngen var roligare än jag. Bör ha varit välgörande. Bara smärtan lägger sig.

Tittar på temperaturen i Asien. Singapore 31, Kyoto 32, Osaka 31 ... Alla kläder tjockare än t-shirt känns överflödigt.



20:45. Semifinal i VM. Sverige mot Japan. Annica Svensson från start. Matchtröja på framför tv. Nervöst. Stort. Fan va stort. Förra VM-finalen (2007) såg jag med Annica på O'Learys och då pratade vi om att nästa VM ska hon fa ta sig till och spela final i. Nu spelar hon semifinal inför storpublik nere i Tyskland. Wow.

Det blev ingen final dock. Japan va klasser bättre och Sverige kom inte upp på den nivå som krävdes. Japan är värdiga finalister. Hoppas Sverige kan ladda till matchen om brons på lördag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0