Tisdag 12 juli - semestern är här - snart mot världens dyraste städer ...

Checkar ut från jobbet 1430. Går Regeringsgatan fram. Sol. Sommar. Frihet. Sommarlov. Seeeemmmeeeessssteeeerrrrr!!

Inleder semestern som jag brukar. Hos frisören. Hon trimmar ned frisyren. Sommarkort. Jag fortsätter betala 400 SEK var 6e vecka för något jag kunde göra gratis hemma framför badrumsspegeln. Traditionens makt är stor. Eller kanske mer vanans makt är stor ...



Avresan till Asien sker tidigt fredag morgon. Så tidigt att vi åker ut till Arlanda torsdag kväll och bor en natt på Radisson Hotel på flygplatsen. Dyrt men bekvämt. Alltid bra start på resan att få äta hotellfrukost på Arlanda innan avresa.

Treveckorsresan går till Singapore-Kyoto-Naoshima-Osaka-Tokyo-Singapore. Förhoppningsvis kryddat med dagsutflykter i Japan till Yokohama, Nara och Kamakura. Resplanen finns upplagd i detalj på Tripit för den som vill se.

DN hade en artikel häromdagen om världens dyraste städer. Vi lyckas pricka in 3 stycken på TOP 10 på en och samma resa - Tokyo, Osaka och Singapore. Plus att vi mellanlandar i Paris som låg 4a. Starkt jobbat måste jag säga ... Pantbanken till hösten? Nåja - Tokyo är värt det. Tycker dessutom att vi som turister fått betala mer för några dagar i Rom eller London än vad vi fått göra i Tokyo.

Nedräkning till fredag. Vad ser jag mest fram emot? lyxiga hotellfrukostar, Zen-moments bland gränder och historiska tempel i Kyoto, bo i ett Tadao Ando-designat hotell på konstön Naoshima, japanska out-of-this-world-servicen, varma fuktiga kvällar i Singapore, shoppa i Aoyama i Tokyo, besöka gamla huvudstaden Nara, åka tåg i i Japan igen och så vidare ...

Tvättar, vilar, planerar för packning. 00:01 inatt väntar premiären på avslutande Harry Potter-filmen. Jag hoppas jag håller mig vaken genom hela filmen ...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0