Lördag 7 juli - Jagar en geisha



Hes. Ont i halsen. Förmodligen lite feber. Orkar jag gå ut idag. Varje morgon börjar likadant i Kyoto. Ipren. Frukost. Duscha av mig. Ok det funkar nog att gå ut lite … 8-9 timmars promenad senare åter på hotellrummet helt jävla död. Känner mig sämre än på morgonen. Konstigt att det inte går över …


Älskar Tokyo Staions arkitetur. Riktigt tuff.




Jag förstår egentligen inte vad det är som gör att mossa, små dammar, grus och stenar plötsligt når sådana oanade höjder här. Trädgårdsvandring är inte med på min 1000-i-topp i vanliga fall. Möjligen TOP100-tråkiga saker. Här gör vi trädgårdssafari och mossa är plötsligt wow. Hur fan gick det till? Så vi kör en dag till fylld av tempel. trädgårdar, slott och en jävla massa mossa.




Förutom de 3-4 största attraktionerna - Golden Pavillion, Ryoan-ji, Kiyumizu-dera och kanske någon mer så är det behagligt lite med folk överallt. Med över 1000 tempel blir det bra spridning på turisterna. Skönt.


Gion. Geisha-land. Eller Geiko som det heter på japanska. Mellan 18:00-19:00 är de på väg till någon restaurang för att underhålla. Går man omkring i Gion den timmen är chansen relativt stor att man får syn på någon. Vi har sett några genom åren, men har inte någon bra bild jag är riktigt nöjd med så vi tar en tur genom stadsdelen för att pröva lyckan. Plötsligt ser vi 50 meter bort en geisha gå. Nu jävlar. Turisten i mig tar sats - jag springer allt vad jag kan för att koma ikapp geishan för att få till ett bra foto. Klappjakten fortsätter 5-6 kvarter. Jag löper förbi en annan turist som också joggar efter geishan med kameran i satt beredskap. Hur jävla stört som helst och det är jag som är mest patetisk, men men… Över gatorna, mellan bilarna ... Får i slutändan bara till ett foto i sidled innan hon svänger in till sin slutdestination. 



Alltid spännande då man ska handla proviant in någon livsmedelsbutik. Få produkter har engelsk text överhuvudtaget. Vad är det för smak på chipsen? Är det en grönsak eller vad är det där egentligen? Ganska kul också iochförsig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0