Söndag 8 Juli - Fushimi Inari



Bara för att alla verkligen ska förstå vikten av det här med hotellfrukostar fullt ut. Ibland händer det att jag vaknar till vid 3-tiden på morgonen. Halvt sovande tittar jag till tiden på mobilklockan. Ja - snart är det frukost igen tänker jag lyckligt och så återvänder jag till sussriket igen. Det är på den nivån. Bara så att ni vet.

 

 

Det är verkligen många japaner här i Kyoto som går omkring i traditionella kläder. Om det är Kyoto-borna själva eller om det är japanska turister som sätter på sig kläderna när de besöker deras historiska vagga vet jag inte. Men när man står och trängs på bussen eller i kön på 7-11 och hamnar bredvid ett par som är klädda i "japansk folkdräkt" - kan vi inte låta bli att le lite. Inte ett hånfullt leende - bara roligt. Tänk om vi skulle gå omkring i folkdräkt hemma på gatorna i Stockholm - för mig är det iallafall rätt långt bort. Men vi kanske borde införa det bara för att locka hit fler turister.



 

Tunnelbanan till Fushimi Inari - två stopp söderut från oss. Vi gjorde det första gången vi var här, men det är verkligen fascinerande kul. Du går upp för ett berg inne i skogen på en stig genom tusentals torii gates. Det tar fan aldrig slut. Och det är dessutom rejält brant så efter någon kilometer börjar det suga på krafterna rejält i den varma och kvava luften. Företag köper eller sponsrar enskilda gates. Det finns fikastopp och vending machines nästan var 100e meter, men ju längre upp du kommer desto glesare med turister är det. Svårt att förklara exakt varför det är så kul - men alla dessa röda torii gates mot den vackra omgivande skogen är magisk.

 


Snabbvila på hotellet. Snabblunch på McDonalds.Tjejen i kassan har en sådan där fantastisk gullig och lite pipigt värnlös röst när hon pratar engelska. Jag kan bli förälskad för mindre.


 

Heian-Jingu. Världens största torii gate vaktar ingången (34 meter upp till toppen). Shinto shrine. När Charlotte i Lost in Translation var nere i Kyoto var hon här. Allt sådant måste utforskas. Vacker trädgård. Som alltid. Plus att huset som finns på den japanska 10 Yen-myntet ligger inne i parken.









Denna bro/byggnad finns på alla 10 Yen-mynt



Vi äter grillad mat på kvällen. Äkta japansk  biff (dock ej kobe beef) som är så mör att kniven bara glider igenom köttet när jag ska skära. Wow. Levererade big time. Åsas körde på fisk som var fantastiskt den med. Några drinkar på det och så har även den dagen försvunnit till historien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0