Måndag 5 augusti - Ground Zero

 
Har fastnat för ett nytt chipmsmärke - PopChips. De friterar inte chipsen - de tar potatis och "add heat and pressure and pop!" Lite oklart vad det egentligen innebär men det används ingen olja. Har sett chipsen i USA förut men tror inte jag provat. Nu har de små 23-grams PopChips-påsar i minibaren och jag är helt fast. Tror jag tagit en varje dag. Minst. Besatt i en vecka funkar nog ...
 
 
De har två saker på hotellet som jag inte varit med om förut. Det finns en boullebana intill utomhuspoolen och vi har microvågsugn på rummet. Vi som slängde ut vår micro hemma för över tio år sedan och som aldrig saknat den - vi kommer definitivt inte att använda den på semestern här heller. Jag vet att många säger att de inte skulle klara sig utan sin micro hemma men jag vet fan inte vad jag ska ha den till.
 
 
Går till Ground Zero. 20-25 minuters promenad från hotellet. Går Greenwich Street ned genom TriBeca. Folk på väg till jobbet. Ser inga turister alls. Snabbfikar på Kaffe 1668 - visar sig vara ett svenskt cafe som bland annat säljer "Swedish chocolate balls". Cool design med väldigt dämpad beslysning. På gränsen till mörkt faktiskt. Chokladbollen var bra men inte mer än 3 av 5 i betyg. Jag är kungen på chokladbollar och det krävs en hel del för att göra mig riktigt nöjda.
 
 
One World Trade Center (den som kallades för Freedom Tower på planeringsstadiet) är nästan klar. 541 meter med antennen (1776 fot hög för att symbolisera årtalet för declaration of independence) gör den till USA:s högsta byggnad och världens 3e högsta. Ett tag iallafall ... Intill ligger minnesparken för 9/11. Parken öppnade 2011 och vi hade tänkt gå redan förra gången men då var det slut på biljetter den dagen vi hade tänkt gå. Monumentet är två fyrkantiga hål i marken som ligger där de gamla World Trade Center stod och där det forsar ned vatten från alla fyra hållen ned i hålet. Dessutom står namnen på alla som dog på muren som omger hålen. Mäktigt, snyggt och vädligt värdigt.
 
 
 
Jag har varit här 17 gånger och aldrig varit på Musical eller åkt ut till Frihetsgudinnan. Komer nog aldrig göra något av det heller. Är helt enkelt inte intresserad. En annan sak är att jag har lite svårt att boka upp mig på saker. En del bokar biljetter till musicaler eller teaterföreställningar, ber hotellet boka bord på restauranger etc - men jag vill boka upp mig så lite som möjligt. Vill inte låsa upp mig. Allt sådant tar tid från det jag mest vill - att bara planlöst flyta fram och låta staden välla över mig. Jag vill kunna gå till restaurangen när jag känner för det utan att behöva planera det i förväg. Det innebär givetvis att det inte alltid funkar, men då får det vara så.
 
Konstverk av Jeff Koons när World Trade Center
 
Går på bio på kvällen. IFC Center på 6e avenyn och 4e gatan i West Village. Om filmfestivalen hade en egen biograf skulle det vara IFC. Blandar repriser av klassiker med nya art-movies eller iallafall filmer som inte går överallt. Den ser lite sliten ut men salongerna är hyggligt nyrenoverade. Vår typ av bio helt klart. Ser Drug War av Hong Kong-regissören Johnie To. Han har gjort galet många gangsterfilmer genom åren och vi har väl sett 10-15 stycken. Många är bra och 2-3 stycken är fantastiska. Den här är bra men når inte fantastisk. Svår story som bitvis inte är helt enkel att hänga med i.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0