Fredag 19 Juli - durian i Singapore

Hotellfrukost
 
Tänk om skäggväxt kunde ta semester så man slapp raka sig i några veckor. Då kan vi tala om riktig semester. Rakar mig väl 120 gånger per år och har gjort det 26-27 år. Över 3200 gånger totalt alltså. Tala om ointressant vetande. Men det är fortfarande så sjukt jävla tråkigt varje gång det är dag. Kanske borde gå till en barberare på semestern - vore kul att prova.
 
Tur till nya konstgalleriområdet Gillman Barracks
 
Alla som varit i sydostasien känner till Durian. The king of fruits. Eller skunken bland frukt och grönt. Restauranger, gallerior och hotell har ofta skyltar om att det är förbjudet att föra in frukten eftersom det kan förpesta hela byggnaden. Är det så illa? Vetifan. Den har en tydlig genonträngande doft men inte i klass med ryktet. Hur eller hur på Koh Samui provade vi torkad durian-chips och de luktade nästan inte alls och nu kör McDonads en drive här i Singapore med durian-McFlurry. Noterade att till och med Aftonbladet hade en artikel om "stinkbomben på McDonalds i Singapore" häromdagen. Det avgjorde saken - nu var vi tvingade att prova. Det vill säga Åsa blev tvingad att prova medan jag tittade på. 
 
 
Doften från McFlurryn kan närmast beskrivas som en blandning av ananas och lychee. Åsa tyckte den smakade rätt bra - typ 3 av 5, men att inte var lika gott när hon burpade durian några timmar efteråt. Men, men då har vi iallafall gjort det ...
 
Snabba cash går på Fox Films Asien-kanal. Easy money. Känns konstigt att se med engelsk text, men den är iallafall inte dubbad. Andra svenskheter att notera är att Zlatan-boken säljs på engelska i bokhandlarna och att Searching for Sugan Man verkar sälja bra på DVD.
 
Åsa försöker fläkta sig själv med solfjäder från hotellet i Siem Reap
 
Hotellbaren. Utomhus. Kladdigt varmt även vid 10-tiden på kvällen. Och värre ska det bli. Dricker en chili-Martini.  De har smaksatt sin vodka genom att heta chilifrukter har legat i spriten i några veckor. Feeling hot hot hot. Jag undrar om jag någonsin har smakat något starkare. Han varnar innan att jag kanske vill provsmaka en mun först innan jag bestämmer mig, men det verkar lite vekt tänte jag ... Den första munnen smakar dessutom inte så farligt - det tar några sekunder innan hettan sprider sig fullt ut. Sedan försvinner det inte på hela kvällen. Har aldrig druckit en drink så långsamt ... De relativt starkt kryddade nötterna man får till blir som en motvikt för att dämpa hettan. Nånstans var det ändå gott också, men tror jag avstår att dricka det igen.
 
Fantastiska Interlace som vi tittade på redan förra året som fortfarande inte är riktigt klara. Som legobitar lagda på varandra
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0