Måndag 15 juli - Cambodia

Golfbil till utcheckningen
 
Väckning 05:45. Hela semestern består fan av tidiga flighter och ännu tidigare väckningar. Hur tänkte jag egentligen när jag bokade allting? Problemet är väl att det på pappret inte låter så jobbigt med någon tidig väckning här och där, men när klockan ringer på morgonen är en helt annan sak ... Och jag kan inte skylla på Åsa heller. Kvinnan ansvarar tydligen för semestern i 70-80% av hushållen hos svenskarna, men hos oss är det jag som planerar och bokar allting rörande semestern. Så helt mitt fel med tidiga flighter ...
 
Bilen vi hämtades med på flygplatsen
 
Flyger via Singapore. 1,5 timme till Singapore och cirka 2 timmar för flight nummer 2 till Siem Reap i Cambodia. Ganska bumpig flight. Lite dödsångest med andra ord. Landar i Siem Reap vid 15:30-tiden på eftermiddagen. Även här går man av planet utomhus. Men här går man från planet till terminalen. Har för mig att det var så i Tintins "Plan 714 till Sydney". Undrar om det är därför jag gillar det.
 
Hotellet hämtar oss vid flytplatsen. De fixar till och med Visa-on-arrival-förfarandet. För att komma in i Cambodia behöver man ha med sig passfoton till visumet. Utöver det behöver man bara fylla i en blankett på plats så går det på några minuter. Hotellet kör oss i en välbehållen Mercedes från 1965 kör oss till hotellet. Jag har några nördiga bilfantaster i bekantskapskretsen som hade gått igång på den. Och ja - den ser charmigt retro ut. Inga säkerhetsbälten känns dock lite sådär i min värld.
 
 
Behöver bara köra ut från flygplatsen för att se att Cambodia är inte Sverige. Eller Singapore. Eller ens Thailand. Korna går vid sidan av vägen mittemot infarten till flygplatsen. Hönsen och herrelösa hundarna bredvid. Det känns när man åker den korta vägen till hotellet att det är en bit kvar till de rikare grannländerna. Cambodia är fortfarande ett av de fattigare länderna i Aisen även om det var ett tag sedan inbördeskrigen och den brutala Pol Pot-regimen. De senaste 10 åren har de dock haft en av de högre tillväxterna i regionen och investeringarna i landet har ökat markant. Siem Reap har 2.5 miljoner turister om året till Angkor-ruinerna och enligt vår guide tror man att det kommer vara 4-5 miljoner per år inom bara några år. Så här finns det utrymme för rejält ökade intäkter baserat på turism. Och då är 80-85% av jobben i Siem Reap redan idag kopplade till turism. Hur eller hur känns det spännande att vara här.
 
 
Amansara. Vårt hotell. Innan det gjordes om till hotell var det en residens för Cambodias kung och bland annat var JFK gäst där en gång i tiden. Numer coolt hotell. Avskalad design. Varje rum har en liten bakgård med vita murar. Gråa stengolv inomhus och helvita eller mörka träslag på möblerna. Lite vår stil helt enkelt. Allt i minibaren är gratis. Har bara varit med om det något enstaka tillfälle av alla hotell vi bott på. Får se hur det slutar ...
 
Promenad i park i centrala Siem Reap
 
 Ankan tillsammans med den roliga rumsnyckeln

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0