Fredag 26 december - walking the streets of Manhattan

 
12 grader. Sol. Blå himmel. Svensk vår. Nästan svensk sommar. Och vi är i New York. Lite blåsigt men svårt att klaga. Men jag ska nog få till det ändå.
 
 
Promenerar upp till Midtown via High LIne. 3e och sista sektionen uppe vid 30e gatan öppnade nyligen. De två första delarna går mellan husen medan den sista delen går utmed och över stora Hudson Yards-bygget och sovplatsen för stadens tunnelbanevagnar. Rustigt och urbant. Eller bara fult om man är lagd åt det hållet. Jag kan inte låta bli att gilla det ändå men jag är ju rejält New York-skadad. Däremot är det en skittråkig vandring nere på gatan från 34:e gatan och 11e avenyn in till centrala Midtown. Folktomt och stendött.
 
 
Lunchbio. 42a gatan. Regals Multiplex. Disneys animerade "Big Hero 6". Utspelar sig i ett nära framtida San Franciskyo (mix av San Francisco och Tokyo) och är väl närmast en tecknad superhjältefilm. Vi gillade båda två. Bra karaktärer, läckra miljöer, skratt som fungerar bra för vuxna. När jag satte mig i salongen fick jag en obehaglig trötthetsattack. Fuck tänkte jag - jag kommer somna om 10 minuter. Men mirakulöst nog gick den över när filmen kom igång. Ovanligt - går man in i komatillståndet brukar det inte gå över utan sussande.
 
 
Äter. Går. Åker tunnelbana. Vilar ut på rummet. Kvällspass på stan. Fortfarande ljummet ute. Kvällsöppna butiker. Dricker öl. Åker lite mer tunnelbana. Så här kommer det vara några dagar och gärna det. 
 
Läser Lena Anderssons "Utan personligt ansvar" fortsättningen på "Egenmäktigt förfarande". Ester Nilsson är kär på nytt. Det går nog åt helvete igen. Språket är verkligen lysande. Det flyter fram likt rinnande vatten. Man ler över de ofta briljanta formuleringarna och blir lite galen över Esters påfrestande tvångsneurotiska grubblerier. Verkar bra men kanske lite för mycket same same som förra boken. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0