Lördag 26 Juli - bambushopping

 
Japan Times skriver att FN har tyckt till om att Japan måste ta tag i sina rasistiska tendenser mot minoriteter. Extremistiska demonstrationer mot bland annat sydkoreaner och att det fortfarande finns ställen som bara släpper in japaner. Jag vet att Abes regering ibland anklagas för att ha en rätt patriotisk agenda där man vid tillfällen har en tveksam historiebeskrivning vad gäller Japans inte alltid vackra historiska handlingar.
 
Lugn dag. Läser. Tänker. Vilar. 37 grader. Börjar bli too much. Inte en droppe regn heller. 
 
 
Promenad i de kvarteren i downtown som mest säljer japanska och Kyotiska hantverk. Butik med bara japanska strumpor, paraplybutik, japanska kort etc etc.. Mysiga kvarter. Gamla trähus. Japans mest kända (och kanske dyraste) Ryokan - Tawaraya ligger där. Kostar runt 10 000 kronor natten att bo där. Och då har jag för mig att du inte ens har tv på rummet. Och det går givetvis inte att boka via weben. Men nån jävla gång ska jag bo där. Spielberg, Steve Jobs och alla celebrity-japanofiler bor där någon gång. 
 
 
Åsa är på shoppinghumör. Det här är hennes kvarter. Hon han gå här i dagar. Jag gillar det också men här ligger jag i lä. Kyoto Design House. Liten butik med utvalda Kyotobaserade designprodukter. Designtorget är den närmaste liknelse jag kan hitta. Men ändå inte. Åsa har aldrig gått in där utan att köpa något. Det blev vinst den här gången också ... Tallrikar, koppar, saltkar och lite till. Jag är själv irriterad över att jag vek ner mig förra gången för två år sedan och inte köpte en matlåda av bambu där. Nu finns den inte längre. Fan.
 
 
Fikar. Surfar på bamboo lunch box Kyoto. Får träff via någon LA-butik som importerar från Kyoto. Kohchosai Kosuga. 5 minuters promenad. Allt som säljs är av bambu. Skohorn, bestick, champagne-ishink. Och min matlåda. Vi - eller jag - enligt Åsa viker dock ned oss på ishinken. Så nu kommer det att svida i några år. 
 
 
Hem. Vilar. Drinkar på stan. Sfera Bar i Sfera buildning designad av nästan-grannarna-på-Östgötagatan  "Claesson Koivisto Rune". Underbart stramt designad bar där man nästan sitter i mörkret. Vi kommer vid 21 och är ensamma första halvtimmen. Farligt bra drinkar. Ett holländsk par som letat upp baren via Wallpaper-guiden till Kyoto. Som vi ungefär. Alla som använder Wallpaper för att hitta rätt platser, sighter, barer får ett plus i min bok.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0