Tisdag 15 Juli - 798 Art Zone

 
Facebook är blocked. Twitter är bocked. Men inte Instagram. Känns lite ologiskt. Och sedan någon gång under 2012 är New York Times blocked efter att de skrev en artikel där det antyddes att individer i närheten av Kinas högsta ledare hade tjänat pengar på att stå honom nära. Dessutom kommer jag inte in på bloggar som ligger på Blogspot heller så även det kanske är blocked. Jag får klara mig utan några dagar men det stör ändå ...
 
 
Vi åker på en privat tur via hotellet till 798 Art Zone i östra utkanten av Beijing. Vi åker helst runt själva via kommunala medel men det här ligger utanför tunnelbanenätet och det verkar för omständigt att ta sig dit via buss. Så bil med chaufför och guide. Egentligen gillar jag inte guider - jag vill får göra saker i min takt och dessutom orkar jag aldrig lyssna ändå. Men den här kinesiska guiden var riktigt bra. Född och uppvöxt i Beijing och guidat i över 30 år och hon talade en imponerande bra tydlig engelska. Egentlligen var det inte för de insikter om Art Zone som jag gillade henne - jag gillade henne för att det blev några timmars roliga pratstunder och för att hon hade ett härligt trivsamt sätt. Som alla kineser som läst engelska på universitetet har de fått ett engelskt förnamn vid sidan om sitt kinesiska namn - vår guide heter Jennifer.
 
 
798 Art Zone är ett gammalt fabriksområde som gjorts om till konstnärsområde. Från början var det nog mer av hang-out för lokala konstnärer men nu är det big-time gentrified och rätt turistigt. Major players som Pace Gallery som har gallerier i både New York och London finns exempelvis här. Men det är ändå väldigt mysigt och kul. Säkert ett 50-tal gallerier (kanske mer) och en hel del roliga mindra affärer och restauranger trängs. Vi var där i tre timmar och vi kunde säkert ha gått omkring 1-2 timmar till utan att få tråkigt. Klart värt ett besök om man gillar konst.
 
 
 
Vår guide tar gärna på oss när hon ska visa att vi exempelvis ska svänga. Lägger handen på armen eller axeln. Bara små rörelser. Jag har alltid tänkt att kineser (eller asiater generellt) inte riktigt gör det, men vi har också sett betydligt fler (mest unga då) som håller om varandra på gator eller i tunnelbanana. Kanske har det varit så även tidigare utan att vi märkt det eller så är något på väg att ändras.
 
 
 
Brevid 798 ligger 751 som är ett något nyare område men med fokus på framför allt fashion och design. Insprängt här ligger en gammal rostig elstation vilket ger en jävligt cool kontrast mot bland annat en till synes trendig uteservering som ligger bredvid. Tufft.
 
 
 
På kvällem kan vi kan inte låta bli att dricka lite Argentinskt vin till maten som en hyllning till att Tyskland slog de i finalen. Segerns sötma smakar mumma ...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0