Torsdag 24 Juli - cykeltur i Kyoto

 
6,2 miljoner turister åkte till Japan första 6 månaderna vilket är ett rekordhalvår enligt dagens Japan Times. Drygt 1 miljon var kineser vilka leder ligan.
 
Har läst klart min 1000-sidors manga. Lite tonårig men ändå underhållande om framtida samhälle som slåss mot utomjordiska jättar. Kan tänka mig att köpa nästa volym när den kommer. Vetifan om det finns plats någonstans hemma för såna här jättetegelstenar dock. Nu är det motsatsen till snabb-berättad Sci-Fi/action-manga - Mishimas Den Gyllene Paviljongens Tempel. Jag har försökt att läsa den förut men inte kommit in i boken, men nu ska jag ta i lite hårdare. Titeln anspelar på Kinkaku-ji eller The Golden Pavillion. Japans mest fotade byggnad - det guldfärgade bländande vackra Zen-templet i norra Kyoto. Ska jag läsa den någon gång är det när vi är här. Boken handar om den förvirrade munken som 1950 brände ned originalbyggnaden. Mishima själv försökte 1970 genomföra en statskupp i Japan som totalt misslyckades och som slutade med att han tog livet av sig omedelbart. Seppuku style med svärdet i magen likt en äkta gammaldags samuraj. Språket är svårt men poetiskt vackert. Vi får se om jag kommer igenom den.
 
 
Vi hyr cyklar. 100 kronor för 2 cyklar i 24 timmar. Oväntat billigt. Har inte provat det i Kyoto förut men staden är en perfekt cykelstad. Ingen använder cykelhjälm här men eftersom alla cyklar på trottoaren kanske det inte heller behövs. Fan va skönt att kunna cykla på trottoaren förresten. Hade man kunnat göra det hemma hade jag cyklat till jobbet varje dag. Dagen efteråt när vi promenerar bland förbikörande cyklister svär jag givetvis åt samma beteende.
 
 
Vi cyklar på de nedsänkta promenad/cykelbanorna utmed floden Kamo. 37 grader men när man flyter fram intill det rinnande vattnet försvinner känslan av tryckande plåga. Frihet. Och med vilken lätthet och fart man tar sig överallt. Tunnelbana och buss fungerar utmärkt här men cykel kan nog vara ännu effektivare till många delar. Åsa krockar med en vending machine men annars är det bara fridfullt. Tempel, villaområden, matbreak. Dagen susar fram men när vi har varit ute 6 timmar börjar värmen och den hårda sadeln kännas. Inte van vid långa cykelturer. Kommer inte kunna sitta imorgon. Måste jag behöva stå och skita??
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0