Måndag 24 mars 2014 - vinterjacka

 
Jag har inga problem att ha kul själv både dagtid och kvällstid, men jag sover alltid sämre. Sover oroligare på något sätt. Annars är New York den perfekta staden för solosemester. Vissa saker upplevs onekligen bättre tillsammans med någon men New York slutade för länge sedan att handla om att se eller uppleva nya saker - det handlar om att planenligt eller planlöst bara "vara". Vill inte boka upp mig på för mycket för det stör "bara-gå-omkringet".
 
Alla pratar om samma sak här. Och det är inte Krim eller malaysiska flygplanet. Det är vintern som inte vill lägga av. Det klagas överallt - på bussarna, i affärerna, på gatan etc etc. Folk får inte nog av att vara trötta på skiten. Minusgrader mitt på dagen. Går in i Uniqlo på 5e avenyn för att hitta någon billig vinterjacka. 70 USD. Viker ned mig och går därifrån.
 
Huttrar som en galning på vägen till Upper West Side och förmiddagsbion "Grand Budapest Hotel". Jag har ett klulvet förhållande till Wes Andersons filmer. Han är en av få regissörer som likt David Lynch skapat en egen värld med egna regler som inte liknar någon annans. Och fylld med udda humor. På gott och ont. Gillade inte förra Moonrise Kingdom men älskade animerade "Fantastic Mr Fox", Grand Budapest Hotel med Ralph Fiennes i huvudrollen är en av hans bättre. Visuellt härlig med spännande färgsättningar och den knäppa humorn funkade nästa hela filmen igenom.
 
Får huvudvärk av kylan och går tillbaka till Uniqlo och köper jackan. Logiken att ibland vika ned sig för skitpengar och några timmar senare köpa något som är 10 gånger dyrare utan betänkligheter är obegriplig. Man bara är sån. Jackan visar sig vara ett ovärderligt köp. Men mössa och handskar det vägrar jag köpa.
 
 
Vilar och värmer mig på rummet några timmar. Korkar upp en rödvinsflaska från minibaren och lägger mig i ett rykande varmt badkar. Den känslan. Semester. Manhattan.
 
Läser New York Times. För några år sedan såg jag att Macau gick förbi Las Vegas vad gäller gamling revenue (spelintäkter). Nu drar Macau in ungefär 7 gånger mer än vad Las Vegas gör. Helt jävla sinnessjukt. Vegas gör ju pengar på massa annat än spel också men ändå. Asien är onekligen detta århundrades världsdel. Finns inga motargument som biter. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0