Onsdag 25 mars 2014 - New York Rangers live

 
Hotellgymet. Inte tränat på två veckor. Musklerna gnäller som det var flera år sedan. Patetiskt. Orkar knappt springa mina standard-5-kilometer på löpbandet. Styrketräning är inte ens att tänka på. Då kommer jag att sträcka mig ... Belöningen kommer när jag får svulla lite extra i frukostrestaurangen efteråt. 
 
 
Fördelen med det kalla vädret att man tvingas tillbringa lite mer tid på rummet och därmed ta det lite mer lungt. Mer semester helt enkelt. Alltid svårt att ta det lugnt i New York. Staden vill alltid ha ut mer av mig. Bara en sak till. Bara en butik till. Bara en whatever till.
 
Jag tror jag klagat på det på tidigare New York-resor men det förtjänar att sägas igen. New York levererar inte 24-timmarsstaden i linje med myten. Ja visst kan du alltid hitta en restaurang som har öppet 24/7 och det rör sig mer folk ute på småtimmarna än hemma. Men ... De flesta affärer stänger vid 7-tiden, muséer och gallerier stänger ännu tidigare och stora delar av staden är rätt lugn vid 9-tiden på kvällen (långt ifrån ödslig dock). Hong Kong och Singapore känns som de stänger 2 timmar senare än New York. Vill ha bättring. Trafiken den verkar dock aldrig stänga. Den susar fram i ravinerna som inget har hänt efter midnatt.
 
 
Mot Madison Square Garden. New York Rangers Vs Philadelphia Flyers. Promenerar ned till 34e gatan. Biter om kinderna. Går igenom Macys mot arenan vid 8e avenyn. Macys har alltid varit som en tristare version av Åhlens hemma. Men nu har de klätt hela gatuplanet i blommor. Fantasifullt och coolt. 
 
 
Jag har bara varit i Madison en gång förut. Basket mellan NY Knicks och Cleveland på den tiden Lebron James spelade för Cleveland. Arenan tar 18 000 när det är hockey och idag är det i princip fullt. Viktig match för båda lagen och dessutom är det nästan derby då Philadelphia är bara en dryg timmes tågtur bort. Henrik Lundqvist är verkligen kung här. Ungefär var 3e matchtröja jag ser ett fan i har Lundqvist på ryggen. Stort.
 
 
Köper ett burgarmeal och en Bronx Pale Ale i platsmugg och intar min plats på 3e raden. Wow va nära man sitter. Ganska långt ut på långsidan. Coolt. Man sitter så pass när att man får lite sämre överblick över hela planen men det vägs upp av att jag ser ansiktsutrycken när de smäller på varandra i sarjen. 
 
 
NY Rangers vinner med 3-1. Bra stämning men långt ifrån trycket på en stormatch i fotboll i sydeuropa. Flyers sucks, Flyers sucks, Flyers sucks är väl det grövsta ramsan. Hen-rik, Hen-rik, Hen-rik körs varje gång Lundqvist gör en kvalificerad räddning. Jag suger på hockey men i jämförelse med den inflyttade spanjoren bredvid mig är jag expertmästare. Han hade ingen aning om hur många perioder de spelar eller någonting.
 
Trots att NHL har bra publik över hela USA och Canada och lagen säljer massa merchandise så skulle man förmodligen kunna tillbringa flera månader i New York utan att veta om att det har ett hockeylag. Lite överdrivet, men det är basket, amerikansk fotboll och baseball som tar upp all plats i tidningar och på tv. Och man hör sällan att någon sitter och pratar om gårdagens hockeymatch på cafeerna.
 
Tar taxi hem. Får nästan kramp i musklerna i den isande stormen när jag väntar i taxikön. Gonatt New York.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0