Söndag 23 mars 2014 - shoppar och bygger lego

 
Kära jet-lag! Vi har haft ett långt förhållande och upplevt många fantastiska platser i världen tillsammans, men jag vill bryta nu om du inte taggar ned omgående. Du är för mycket energitjuv. Frukosten öppnar först 07:00 så varför envisas med att väcka mig 3 timmar innan varje förstamorgon i New York. Jag fattar inte vad du får ut det..
 
Jet-lagen är känd för att ha ett hjärta av sten. Snällhet finns inte på kartan där. Efter att ha tränat krokodilvridningar i sängen i tre timmar tröttnar jag och hämtar tidningen. Tidningen borde förresten levereras redan vid 3-tiden. Kanske ska skriva det i utvärderingen av hotellet.
 
Frukost. Hänger på låset. Bacon. Sparris. Bär. Grönt te. Rostad potatis. New York Times. Jag och två till i restaurangen. Vad gör alla människor klockan 7 en söndagmorgon? Jag fattar inte ...
 
Massage på hotellets spa. Vassa armbågar. Vägörande. Klockan är straxt efter 9 och jag har redan haft nöjen för en hel dag. Går ut. Svalare idag. 
 
 
Köper Metro Card. Eller snarare fyller på det gamla från förra semestern med färska pengar. 20 dollar. Räcker iallafall några dagar till att börja med. Tunnelbanan till Union Square och 14e gatan. Tunnelbanan är heldöd nu på söndagsförmiddagen innan staden hunnit öppna. Alla intrycken känns starkare när man semestrar själv. Ljuden, lukterna, synintrycken. Lutar mig tillbaka i vagnen och njuter av känslan. Känslan av kungarnas stad som håller på att vakna.
 
 
Köper några filmer på bokjätten Barnes And Noble. Åsa har krävt koreanska gangstereposet "New World" så det är bara att leverera. Går Broadway ned till Soho. Lyxshoppar kläder. Marc Jacobs-tröja och vårjacka från Prada. Vädret säger snarare vinterjacka idag men så fan heller ... Trotsar kylan och köper glass på Grom. Varje New York-besök kräver det. Vet inte hur resen av dagen försvinner men timmarna springer iväg som de alltid gör. Den blå himlen byts ut mot kvällsmörker.
 
 
Tar en buss till 86e gatan på Upper East Side. Provar hamburgaren på Shake Shack. Originalet ligger i Madison Park på 23e gatan och är känd som en av Manhattans bästa burgare men numer finns det fem Shake Shacks bara på Manhattan. Har varit på en i Miami och den gillade vi. Och ja den här levererar big time. Miljön känns lite rustig. På gränsen till sjabbig men det passar. Någon mix av av grillkiosk och Hard Rock Cafe. Eller nåt. Men hamburgarna är bättre. God Southern Tier IPA öl till också.
 
 
Avslutar kvällen med anrik tradition. Bygga lego på hotellrummet. Tillverkar FN-byggnaden. Lego Architecture Series är da shit. Kul!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0