Tisdag 25 mars - downtown

Klassisk Soho-mönster på gatan utanför någon butik på Mercer Street
 
Det fanns 150 bokaffärer i New York för 10 år sedan. Nu finns det ungefär 100. Trodde faktiskt att utslagningen hade gått fortare och hårdare. De höga hyrorna på Manhattan verkar vara lika stor anledning som Amazon. Såg att klassiska Rizzoli som fanns här redan första gången jag var i New York (dock på 5e avenyn första gångerna innan den flyttade till 57e mellan 5e och 6e avenyn) ska slå igen. Det står att de kommer leta efter nya lokaler men vi får väl se tänker jag. Jag sörjer bokhandelsdöden dagligen. 
 
 
Inleder morgonen med nörderi på god nivå. Har läst på morgonen att en av mina absoluta favorit-artister - ljuskonstnären James Turrell har designat en kontorslobby på 42a gatan. Måste ses inser jag. Går dit. Smyger in. Försöker fota. Blir tillsagd av vakten. Försöker smuggla upp mobilen bamkom ryggen ändå men får inte till det. Han står 2 meter bort och inspekterar. Jag går därirån utan att leverera bildbevis. Störande. Lobbyn var i klassiskt blå/lila/rosa sken som gradvis växlar färg. Ingen som inte redan är halvbesatt av James Turrell kommer väl att fatta storheten men jag fick iallafall njuta några minuter. Bara New York, Tokyo eller LA tar in någon som Turrell för att designa en kontorslobby. Möjligen Shanghai.
 
 
På Lexington och 30e gatan har ubercoola klädbutiken Dover Street Market nyss öppnat sin 3e butik i världen (London och Tokyo var först). 7 våningar cutting-edge inredd fashion-mecca i no-man's-land av Manhattan. Och vet du inte var butiken ligger kommer du inte se den. Ingången ser ut som porten in till en liten kyrka och skylten syns knappt. För those-in-the-know - ingen annan än dem kommer att handla där ändå så fuck de andra. / våningar borde kräva att det säljs en hel del dock. Mycket japanskt. Mycket är så pass speciellt att det kräver en hög dos självförtroende för att våga bära upp kläderna. Eller iallafall att man är 20 år yngre än mig. Men inredningen är värt promenaden dit bara den.
 
 
Gör Downtown. Soho. West Village. Meatpacking. East Village. Lower East. Köper mat och öl på Whole Foods på Houston. Whole Foods är en stor lysande matkedja som är baserat i Austin men som finns i hela USA. Ölsortimentet är större och roigare än någon systembutik hemma. För en stund drömmer man om alkohol i livsmedelsbutikerna i Sverige. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0