Lördag 26 december 2015 - julen är slut

Nyårsdekorationer i Tokyo
 
Juldagen är sista juldagen här. På annandagen har de mest spåren av julen försvunnit. Nyårsdekorationerna åker fram. Tre jular har vi varit här men inget nyår. För dåligt ...
 
Det är verkligen magiskt vakna varje morgon och blicka ut över panoramavyn över staden. Går inte att tröttna på. Går inte att ta in hur långt staden sträcker sig. Vaknar jag på natten - och det gör jag varje natt då jet-lagen lär hålla på till vi ska åka hem - så måste jag bara gå upp och sätta mig någon minut vid fönstret.  
 
Åker till Tomigaya. Västra Tokyo straxt norr om skräniga Shibuya. Men en helt annat värld än Shibuya. En up-and-coming stadsdel med låga hus och där det är tyst och folkfest när vi går fram på "deras main street" Moncocle har butik här vilket tyder på att området har tydlig coolhetsfaktor. Och på sätt och vis är området i den roligaste fasen just nu - en härlig mix av små trendiga butiker och caféer blandas med klassiska hantverksbutiker där det  tillverkas handgjorda tatami-mattor. Mysigt känsla.
 
 
Vi går på Fuglen vilket är ett mindre café från Norge designat i retroskandinavisk anda mitt i Tomigaya. Wallpaper och Monocle har hyllat stället och enligt tjejen i Monocle-butiken ska de öppna filial i Brooklyn snart. Och mysfaktorn omfanar oss direkt vi öppnar dörren. Småtrångt. Vintage (lite som String hemma men mycket mindre). Trevlig personal. Åsa beställer glögg och den kvinnliga bartendern/baristan förklarar hur förbam svårt det är för japanerna att försöka få till "ö" i glögg.
 
 
Fikar. Dricker eftermiddagsdrink. Äter. Timmarna försvinner. Tillbaka på hotellet. Ska vila lite. Sover från 20:30-tiden fram till 8-tiden dagen därpå. Jag har bara sovit 4-5 timmar per natt på grund av jet-lagen och nu sa kroppen ifrån. Jag vill vila!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0