Torsdag 24 december 2015 - julafton

 
Breaking news. Den första manliga riksdagsledamoten i Japan som planerar ta ut pappaledighet är här. Kenzuke Miyazaki 34 år gammal. 
 
Hade med ett knäckebrödspaket hit för att kunna äta på rummet ibland. Tycker jag ätit en jävla massa brödskivor men halva paketet är fortfarande kvar. Det känns som det kommer nya skivor hela tiden. Magi. Pojken med guldbyxorna. Mats med knäckebrödbyxorna. Det spökar i Tokyo?
 
Julafton. Tomteluva på. Enligt vår egen familjetradition har jag alltid tomteluva på mig på julafton utomlands. Tokyo. Miami. Singapore. Ner York. Hong Kong. Sydney. Singapore var ju rätt varmt med mössan i dryga 30 grader men vad gör man inte för traditioner och fin julstämning.. Vid det här laget kan det till och med betyda otur att inte gå med mössan. Säger det som vet. Eller tror sig veta.
 
 
 
15-16 grader. Soligt och molnigt. Om vartannat. Tunnelbanan från hemstationen Toranomon till Omotesando. Gula linjen. Ginza Line. Lätt shopping i uberfashionabla Aoyama. Kanske min favorit-hood i Tokyo. Småskaligt men många undangömda guldkorn bland bakgatorna. Ibland på bakgator till bakgator nere i någon källare. Även med detaljerade kartor kan det vara svårt hitta rätt ibland. Hur eller hur - fler sjukt coolt inredda butiker per kvadratmeter här än någon annanstans i universum. Bra julklappapr-till-oss-själva-neighbourhood.
 
Och öl utomhus på julafton i solen kan inte vara fel någon gång. I t-shirt. Förbannat bra Pale Ale dessutom. Ge mig julafton i Tokyo varje dag. Forever.
 
 
Julklapp nummer 2. Vi går på massage på kvällen på hotellets spa. Hela Tokyo glittrar genom väldiga panoramafönster framför massagebänkarna. Spa-heaven. Älskar alla ritualer runt omkring. Fotbadet. Val av olja. Dricka te fast jag egentligen inte riktigt gillar te.
 
Synd bara att jag var så dåsig att jag somnade in efter bara några minuters behandling. Dvalatillståndet mellan vaken och sömn är sagolikt men rent sussande känns lite waste. Vaknar till. Somnar om. LIte för mycket sovande. Men men..
 
 
Takbar. Halvt inomhus. Halvt utomhus. Bra drinkar. Dyra drinkar. Åsa äter mini-wagyu-burgare. Salongsberusad. Lagom buzz. Japanerna bredvid tar bilder på sina drinkar. Ja jag gör också sånt. De tappar mobilen så den välter ut drinken. Shit happens i konstens namn.. De bor på Palace Hotel med utsikt över parken. Har funderat lite över det hotellet själv faktiskt. Ett av väldigt få som har balkong i Tokyo. 
 
Rummet. Nästa tradition. Bygga lego på rummet på julafton in på småtimmarna. Juldagen nästa ..
 
 
 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0