Söndag 17 juli/måndag 18 juli 2016 - Giro d'Hangzhou

 
2 packade dagar. Ändå känns det inte som vi har stressat för att hinna med. Åsa kan ha en annan åsikt i den frågan. Tempelsafari, cykelutflykt, poolhäng, barhäng, druckit te, vandring bland teplantager, massage, druckit te, byggt lerfigurer. Skrev jag att vi druckit te också..
 
Men låt oss börja med att berätta om G20. Tre dagar i september är det G20-möte här i Hangzhou. Alla de stora ledarna kommer vara här. Och det är stort här. Stort stort alltså. Skyltar överallt. Fabriker som stängts ned för att luften ska vara bra till mötet. Nya fräscha vägar som byggts. Och staden har putsats så den skiner. Och säkerheten har skruvats upp på max. Hangzhou är en känd stad i Kina - framför allt på grund av West Lakes skönhet men även kulturmässigt. Nu kommer staden vara i allas blickfång. För oss är det perfekt att komma hit nu när staden har snyggats till en nivå till. Och fin är den!
 
 
Söndag. Förmiddagen är buddistiska tempel från 900-talet. Plus te. Lunchen är poolen som ligger nästlad bland träden och sjungande syrsor. Plus te.
 
 
 
Eftermiddagen är en 3,5 timmes fantastiskt cykeltur från hotellet till och runt West Lake. Giro d'Hangzhou. Tour de West Lake. 35 graders kokande kittel och vi drunknade nästan i vår egen svett men cykla i andra länder eller städer är alltid underbart. Trötta blev vi. Nöjda var vi. West Lake är vacker med skogen och bergen på ena sidan och downtowns skyskrapor på andra sidan. 11 kilometer är ett varv. Hotellet skickade med Leo från personalen att "ta hand om oss på cykelturen". Ni behöver inte betala för det här. Se inte Leo som en guide se honom som en travel companion. Service från himlen. 
 
 
 
Kvällen är middag och massage. Och te såklart. Jag kan tänka mig fler sådana dagar ..
 
Hundra miljoner kineser turistade utomlands förra året. 100 miljoner. 300 000 var i Spanien förra året. Target är 1 miljon 2020. Det kommer vara 200 miljoner turister om några år. 5 år? 10 år? Kanske borde bygga vidare på kinesiskan och starta ett hotell eller dylikt för kinesiska resenärer ..
 
Måndag. Närmaste teodling är 5 meter från vårt hus. Te används till allt, Kakor, glass, i choklad, i matlagning. Och ett av de finaste och dyraste tesorterna kommer från Hangzhou - Longjing-te - kan kosta upp till 1500 USD per kilo. Traditionen här (vilket håller på att ändras bland de yngre) är att man tar familjen eller vännerna till te-hus och sitter där några timmar. Jag är ingen te-drickar direkt. Dricker grönt te ibland för att det ska vara nyttigt och för att jag tänker på Asien-semestrar. Men när man är här så åker jag in i te-drickandet totalt. Te hela tiden.
 
 
Vi åker på en utflykt till närliggande en teplantage med privat guide (ingick i hotellpaketet). Vi går igenom en grönskande dal med tebuskar som växer i branta sluttningar överallt. Påminner om risterasserna på Bali. Mysig promenad. Turen avslutas givetvis med teprovning. Jag är vanligen ointresserad av traditioner. Det är inte jag. Men jag faller gärna pladask för det när man är på semester. Ceremonier när saker måste göras i viss ordning enligt uråldriga traditioner charmar skiten ur mig. Vattnet måste ha perfekt värme. Du sköljer saker i viss ordning etc. Njuter. Vaggas till drömtillstånd av rörelserna och förklaringarna. Smaken var bra den med. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0