Måndag 13 augusti - Tisdag 14 augusti - Kendo och utflykt till te-staden

 
 Vi var i Kyoto 2009 första gången och jag har tappat räkningen hur många gånger vi varit här sedan dess. 7 gånger? 8 gånger? Fler? Attraktionerna tar inte slut här! Varje område kan ha en handfull tempel som alla är många hundra år gamla med sagolikt vackra trädgårdar. Det är bara att gå några minuter så ramlar man på något. Gillar man historia och fint bevarade byggnader tror jag inte att det finns en bättre stad i världen. Dessutom är Kyoto både underbart vacker, härligt pittoreskt och det är en fantastisk hub för att göra hundratals roliga utflykter till platser inom 1-2 timmar.  
 
Förra veckan trodde jag min träningssvit skulle gå åt helvete. Magsjuk 1,5 dag, två dagar var flygdagar och det är direkt ohälsosamt att jogga ute mitt på dagen i bastuvärmen. Men jag vek inte ned mig. Fyra pass skulle bara in. Söndagens var det som krävde mer självdisciplin än jag visste jag hade. Bil till flygplatsen i Shenzhen på morgonen, 3,5 timmes flight till Osaka och därefter en dryg timmes tåg till Kyoto. Checkar in på hotellet vid 18-tiden och vid 18:20 står jag på löpbandet i hotellgymet. Fuck vad bra jag är ändå..
 
 
Guidade turer är i vanliga fall inte jag. Jag orkar inte lyssna mer än några minuter ändå. Sedan försvinner jag iväg och drömmer om annat. De flesta upplevelser på en semester är av visuell karaktär för mig eller känslomässig. Jag är inte tillräckligt intresserad av historierna runt omkring det vi tittar på. Eller så läser jag hellre om det själv på hotellrummet efteråt. Men samtidigt har jag känt att jag vill göra fler lite andra typer av aktiviteter också. Delvis aktiviteter där man själv är aktiv och inte bara betraktare och delvis vill jag få in mer social interaktion. Så jag bokade bland annat upp ett Kendo-träningspass för nybörjare i Kyoto via Airbnb (visste inte de hade aktiviteter också) och så bokade vi en heldagstur för bara mig och Åsa med en lokal guide via toursbylocals.com. Både blev en hit. 
 
Det går givetvis att boka upp ett nybörjarpass i Kendo även hemma som vi bokade ett Muay Thai-pass i våras men det känns lite jävla coolare att göra det i Kyoto. Framför allt när det visade sig att den dojo (träningshallen) vi övade i var världens äldst bevarade Kendo-dojo och mest såg ut som ett Zen-tempel från en Kurosawa-film. Och att Tomoyoshi som höll i passet hade samuraj-blod i ådrorna från sin farfars far. Cool inramning. Det var 20-tal personer med på passet och de kom från världens alla hörn och bara det kändes rätt kul.
 
Åskan gick utanför och regnet vällde ned och stänkte in genom de öppna dörrarna så vi fick den här fåniga men härlilga Hollywood-film-känslan att vi tränade tillsammans inför slutfighten mot den mörka fienden. Och det blev väldigt tydligt när vi tränade att Kendo onekligen måste ha varit en inspiration för laserduellerna i Star Wars-filmerna. Jag blev Obi-Wan på några sekunder. Eventuella åskådare hade nog sett mer likheter med Mr Bean. Men iallafall .. 
 
 
 
När jag bokade heldagsturen med guiden så kunde man antingen välja en "färdig tur" eller så berättar man vad man vill göra så syr man tillsammans ihop något. Det senare passar mig perfekt. Jag berättade att vi bland annat vill se ett sake-bryggeri och gå på en sake-provning och undrade hur man kunde kombinera det med något annat kul. Så mailade guiden några förslag och sedan får man ihop en plan. Och allt blev skitbra.
 
Vi åkte till Uji som i princip är te-huvudstaden i Japan. Japanerna tycker förmodligen det är te-huvudstaden i världen men Kina tänker kanske att det är Hangzhou som förtjänar det epitetet .. Hur eller hur - mycket av det bästa teet som produceras och exporteras vidare i Japan kommer från Uji. Det odlas, tillverkas och säljs te överallt. Går du in i en av de MÅNGA te-butikerna som finns här så kommer någon direkt med en bricka med koppar med färdigt gratis "prov-te". Det är mysigt men du behöver inte besöka många ställen innan du känner att nu räcker det med te.. Precis vid tågstationen finns världens tydligen äldsta te-butik där den nuvarande innehavaren är 24e generationens föreståndare. Traditioner traditioner ..
 
 
Jag tänkte att Uji nästan var en by eller ett litet samhälle men enligt wikipedia bor det ändå 185 000 människor där så den är större än Uppsala och skulle alltså vara Sveriges 4e största stad. Fascinerande.
 
Eftermiddagen är sen lunch på ett sagolikt mysigt och bra steakhouse. Vi hade aldrig hittat detta ställe utan guiden. Det finns ingenting som ens tyder på att det finns en restaurang från utsidan. Ingången ser ut som det ska leda till någons privata trädgård. Men wow. Där inne är alla platser utmed den barliknande lösningen där det grillas kött på en stekplatta (teppanyaki-style). Perfektion. Kan sitta där hela dagen. 
 
Vår guide levererar service på en lyxnivå. När vi ska in i ett tempel som kan ha en del myggor så tar hon fram sprayburken och sprayar våra ben och armar. Och när vi ska smaka på vattnet som används till sake-produktionen så tar hon fram två pappersmuggar vi kan använda. Service och omhändertagande på högsta nivå. Me like. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0