Onsdag 8 augusti-Torsdag 9 augusti - Nationaldag i Singapore

 
 
Såg en YouTube-video innan vi åkte på semestern när man åkte zip-line nedför ett berg på ”nöjesön Sentosa” (ungefär som Djurgården hemma) över regnskogen och ned över stranden till vattnet. Det såg ofarligt men kul ut. När man står uppe i tornet uppe på berget och väntar på den 450 meter långa turen - då är det inte ofarlig jag tänker .. Det ser galet högt och brant ut. Jag vill bara backa ur och springa därifrån. Jag kommer inte dö av att linan går av - jag kommer dö av skräck. Det här är fan inte jag någonstans. Men jag har lovat mig själv lite mer modig. Det går ju över på drygt 30 sekunder. Vi spänns fast i själva zip-line-linan. Hänger stilla i luften.
 



 
Nu åker den. Whoa. Va fort det går. Skräcken försvinner dock efter bara några inledande sekunder av total dödsångest. Sedan är känslan av att glida över träden och vidare ned mot stranden bara härlig. Åsa glider på en separat lina bara några meter bort. Maxhastigheten ska vara runt 60 km/h men man tappar greppet om fart och tid helt under den korta riden.
 
 
Ligger vid poolen. Det sköna med poolerna på lyxhotell (iallafall i Asien) är att det ofta är glest med folk. I Borobudur låg vi helt själva vid 40-meters-poolen och njöt och de gånger vi legat vid poolen här i Singapore har det bara varit vi eller max ett par/familj till. Framför allt är det skönt att slippa halvstökiga och högljudda barnfamiljer. Det kan döda vilken förmiddag som helst. Läser ”How to Disrupt Yourself” i poolstolen om hur förnya/förändra sig arbetsmässigt för att maximera sin anställningsbarhet. Intressant lösning även om det kanske inte är den optimala pool-boken.
 
Nationaldag I Singapore. Till stor del märks det lika mycket som hemma - det vill säga inte alls. Orchard Road är lika fylld av shoppare och restaurangbesökare som alltid. Tidningar och tv-stationer har full bevakning av ett stort firande vid Marina Bay Sands med uppträdanden, fyrverkerier och flyguppvisning. Men det är samma regel som alltid som gäller - hur mycket det än skrivs och pratas om något så är det alltid fler som inte bryr sig än som bryr sig. Det gäller både fotbolls-VM, Schlager-festival och det här. Fyrverkerier har vi sett för många både hemma och utomlands för att orka titta på. Det enda fyrverkeriet jag skulle ta en omväg för att se är när nyåret firas in i Sydney. Det ser grymt coolt ut med pyrotekniken framför Harbour Bridge och Operahuset. Vi åkte ju hem från Sydney dagen innan nyårsafton när vi var dör men det var för att det var nästan omöjligt att få hotellrum över nyår.
 
 
Vår hotellkedja Four Seasons har en app där man bland annat kan chatta med personalen. Funktionen fungerar verkligen förträffligt bra. Det är en ”chat-tråd” per hotell och man kan börja använda det direkt efter att hotellbokningen har gjorts. Jag har använt den flera gånger för att boka och ställa frågor i förväg. De svarar alltid imponerande snabbt och ofta men inte alltid är det enklare att text-mässigt kommunicera än att ringa. Man ska även kunna köra Facebook Messenger men har inte provat det. Vad använder jag den till? Bokat massage-tid, frågat när vi bör åka till flygplatsen, hjälp med biljetter till evenemang etc
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0