Söndag 19 augusti - Tisdag 21 augusti - baseball och cykeltur i Tokyo

Tokyo. Kanske det bästa sist. Kanske. Tuff match mellan platser och upplevelelser. Brutal konkurrens. Men Tokyo kan vara vinnaren i VM-finalen. Semesterfinalen. Det är alltid något visst när man närmar sig att komma tillbaka till platser man gillar.  Någonstans straxt efter Yokohama börjar det pirra i kroppen. Då är det bara runt 20 minuters tågresa kvar. Det går inte att se när Yokohama övergår till Tokyo. Storstadsregionerna är som gigantiska massor som vuxit samman till ett gemensamt väsen. När man stannar till kort vid Shinagawa (ungefär Stockholm Södra) då är pulsen nära maxnivå. Jag vill bara av nu och bli ett med Tokyo. Igen. Jag ser Shimbashi. Jag ser vårt hotell Dai Ichi från första vistelsen 99. Jag ser vimlet. Och myllret av alla andra tåg som är på väg till och från centralstationen. Fan va underbart. I fucking love this. Jag gillar till och med promenaden med väskorna genom de långa gångarna fyllda av människor på Tokyo Station. Man undrar ibland om man kommer hitta ut överhuvudtaget. Jag tror jag kan vara den enda i världen som går igång på den promenaden ..
 
Vi bor i Nihonbashi på Mandarin Oriental. Direkt när man kommer ut ur stationen och tittar åt norr så ser man den 38-våniga skrapan som huserar hotellet. Bara några minuters taxifärd från stationen. Det är faktiskt möjligt att gå med baggaget dit på cirka 15 minuter men det är smällhet ute så vi hoppar det. Nihonbashi betyder ungefär "japanska bron" och avstånden från Tokyo till alla andra städer i Japan räknas från en av broarna som går över floden som flyter genom området.  Hotellet är ett av de bästa vi bott på under alla våra resor. Rummen, utsikten, atmosfären, läget och framför allt personalen levererar på en galet hög nivå. Här vill jag bo. För alltid .. Vi får ett rum på 33e våningen med en underbar view österut. Staden tar verkligen inte slut. Jag vaknar flera gånger mitt i natten under vår vistele och kan inte låta bli och gå upp och sätta mig på divanen som står intill fönstret. Och bara njuta när staden glimrar i mörkret.
 
Baseball. Jag har sett en baseballmatch live förut. På Yankee Stadium i New York. Nu såg vi Tokyo Swallows mot Hanshin Tigers från Osaka på Jingu Stadium. Det var en kul upplevelse. Men jag tror jag gjort mitt på baseball-matcher nu. Så roligt är det inte. Matcherna kan vara spännande men efter tre timmar så blir det för enformigt. Variationen är obefintlig. Stämningen känns annorlunda mot i USA iallafall - mycker mer av sånger och ramsor här. Och ett udda firande när hemmalaget tog poäng - alla fäller upp ett paraply och höjer och sänker det i takt med att hemmapubliken sjunger någon Swallows-sång. Rätt kul.
 
Vi träffar Vivian på vår årliga återkommande Tokyo-get-together. Det brukar vara i Lost-In-Translation baren på Park Hyatt men nu blev det på Shake Shacks uteservering i Shinjuku. Och därefter på något närliggande craft beer-hak. Stark och lite söt belgisk öl. Shit va bra. En gång om året är för lite att ses. Och jag blir avundsjuk varje gång. Hon bor i Tokyo och hon är fashion-journalist åt New York Times. Försäkringstjänsteman på Regeringsgatan har inte samma flärdfulla klang över sig. Som vanligt försöker hon övertala oss att flytta till Tokyo. Vi får se ..
 
Cykel i Tokyo. Första gången. Låter trafikfarligt på pappret. Är bara kul och rätt cykelvänlligt när man vill kommer igång. Åsa dissar cyklandet som vanligt så jag anmälde mig till en heldagstur hos Tokyo Great Cycling Tours. Två "guider" och fem andra cyklister gjorde Tokyo på två hjul under sex timmar. I 36-gradig värme .. De övriga cyklisterna bestod av en kinesisk student från Guangzhou (grannstad med Shenzhen som vi just var ) och en Belgisk familj på Japan-runt-resa. Cyklandet genom Odaiba, Roppongi, Toranomon och förbi kejsarpalatset är helt underbart. Och gruppen med guiderna är härligt kul det med. Pappan i familjen låter verkligen som Jean Claude Van Damme när han pratar engelska och kinesen visar sig spela saxofon och spelar upp på mobilen när han spelar sig favoritlåt Careless Whisper. Perfekt dag. Detta ska göras om nästa gång!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0